فسفر پلیت چیست و کاربردهای آن
فسفرپلیت چیست ؟

فسفرپلیت چیست ؟

فسفرپلیت یک دستگاه دیجیتالی در زمینه رادیوگرافی است که برای تصویربرداری از داخل دهان، دندان و لثه افراد بکار می رود‌. یک دستگاه موقعیت یابی صفحه فسفرپلیت شامل یک مجله سفت و محکم است که دارای صفحه پشتی و درب متصل به صفحه پشتی است. صفحه پشتی حفره ای را تشکیل می دهد که به اندازه و شکل آن صفحه فسفرپلیت را دریافت می کند و می توان بازوی پشتیبان را با مجله درگیر کرد تا بتواند مجله و صفحه فسفر را در دهان بیمار نسبت به مخروط اشعه ایکس دندان قرار دهد.

دستگاه فسفرپلیت نوع نسبتاً جدیدی از تصویربرداری دندان شامل استفاده از صفحات نازک فسفر به جای فیلم سنتی اشعه ایکس دندان است. اندازه این صفحات فسفر تقریباً با فیلم اشعه ایکس دندانپزشکی معمولی است و می تواند از طریق دستگاه اشعه ایکس دندانپزشکی در معرض دید قرار گیرد. سپس صفحات فسفر را می توان در داخل یک اسکنر مخصوص قرار داد که تصویر را از صفحه می خواند و تصویر را برای تشخیص، دستکاری و ذخیره به کامپیوتر منتقل می کند. همچنین صفحات قابل پاک شدن و استفاده مجدد هستند.

مقایسه صفحات فسفرپلیت و سنسور های اشعه ایکس

1- هنگام استفاده از فسفرپلیت، مستقیما در دهان قرار می گیرد ولی اشعه ایکس بخاطر محافظت از دهان، در هنگام استفاده درون محافظ است.

2- سنسور های هر دو همانند یکدیگر عمل می کنند اما در فسفرپلیت یک کابل به کامپیوتر متصل است تا تصاویر را به آن انتقال دهد

3- هم دستگاه اشعه ایکس و هم فسفرپلیت، هر دو عکسبرداری از داخل دندان را برعهده دارند ولی دستگاه اشعه ایکس حجیم تر است زیرا کابل انتقال هنگام قرار دادن در دهان باید از نظر استراتژیک قرار گیرد.

4- بر خلاف فیلم اشعه ایکس دندانپزشکی معمولی، صفحات فسفرپلیت باید همیشه خم نشده باقی بمانند. به عبارت دیگر اگر صفحات خم یا چین خورده باشند، به طور دائمی آسیب دیده اند و نمی توان به طور موثر برای گرفتن تصاویر استفاده کرد.

5- صفحات فسفر نیز باید بسیار دقیق کار شوند (ترجیحا توسط لبه ها) و آن ها باید در یک محیط بدون رطوبت استفاده شوند. همچنین صفحه فسفرپلیت دندان به نظر می رسد ماده ای بسیار ظریف است و نمی تواند در معرض نور قرار گیرد زیرا نور بر اطلاعات ثبت شده تاثیر می گذارد و پاک می شود.

در حال حاضر لفاف های شفاف وینیل برای کار با صفحات فسفرپلیت ارائه شده است. یک صفحه فسفر را می توان درون یک لفاف وینیل قرار داد که سمت تصویربرداری آن صفحه مجاور یک قسمت مات از لفاف است. بر این اساس لفاف می تواند صفحه فسفر را از رطوبت و نور محافظت کند. متأسفانه، لفاف های شفاف وینیل مانع از خم شدن یا چین خوردن صفحات فسفر نمی شوند. علاوه بر این بسته بندی های وینیل به متخصصان دندانپزشکی در تعیین موقعیت پلاک ها در ارتباط با دندان های بیماران برای تصویربرداری دقیق کمک نمی کنند.

چند مورد از صفحات برتر فسفرپلیت

1- اسکنر صفحه Acteon PSPIX 2 Phosphor Image Plane Scanner

اسکنر صفحه Acteon PSPIX، یک اسکنر فسفرپلیت شخصی است اما توسط چندین نفر قابل استفاده است. با این حال این اثر بخشی یا کیفیت تصاویر تولید شده را تحت تأثیر قرار نمی دهد. بنابراین هم برای کارمندان و هم برای پزشکان صرفه جویی می کند. علاوه بر این تولید تصاویر بسیار سریع است و بیماران می توانند گزارش های نهایی خود را در مدت زمان کمتری دریافت کنند. اسکنر صفحه فسفرپلیت همچنین چند منظوره است زیرا به شما امکان می دهد تمام تصاویر را از دستگاه های مختلف تصویربرداری Acteon مانند دوربین داخل دهانی، پانوراما، CBCT و دوربین داخل دهانی اسکن کرده و مشاهده کنید.

2- صفحه تصویربرداری Carestream CS 7200

صفحه Carestream CS یک اسکنر فوری صفحه فسفرپلیت است که نتایج شما را در 8 ثانیه آماده می کند و کیفیت وضوح آن درجه یک است. صفحات نازک فسفرپلیت دندان قابل استفاده مجدد برای کاربران فراهم شده است که از یک سطح پاسخگو برخوردار هستند و صفحات در سه اندازه مختلف وجود دارند، بنابراین می توانند طیف گسترده ای از قرار گرفتن در معرض را پوشش دهند. این صفحه هم در دندانپزشکی عمومی و هم در اطفال قابل استفاده است.

3- سیستم بشقاب CS 7600 Carestream Plate

سیستم صفحه 7600 Carestream یک اسکنر کاملاً مستقل از صفحه فسفرپلیت است که به طور خودکار صفحه فسفر را اسکن کرده و بدون اختلاط نتیجه می دهد. CS 7600 Carestream با صفحات انعطاف پذیر، نازک و بدون کابل همراه است که به راحتی قابل قرارگیری است بنابراین اسکنر صفحه فسفر چند کاربره است زیرا می تواند به طور همزمان برای بیماران مختلف استفاده شود.

4- اسکنر صفحه تصویر Durr VistaScan Perio Plus

اسکنر صفحه فسفر VistaScan Perio Plus برای انواع صفحه های فسفرپلیت از جمله اندازه 0 قابل استفاده است. تصاویر تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و یک واقعیت جالب در مورد اسکنر صفحه فسفر VistaScan این است که می تواند حداکثر 8 تصویر را در یک تصویر کنترل کند. اگرچه این دستگاه با صفحه نمایش رایانه خود همراه نیست اما اجازه می دهد تا از طریق کابل USB به یک نمایشگر رایانه شخصی در خارج از کشور متصل شوید.

5- اسکنر صفحه تصویربرداری Planmeca ProScanner

اسکنر صفحه Planmeca ProScanner، نوار سایر اسکنر های صفحه فسفرپلیت را در بازار بالا برد. علاوه بر این که در مدت زمان چند ثانیه تصاویر روشن تولید می کند. ابتدا به شما امکان می دهد از تصاویر پیش نمایش کنید و اگر تحت تأثیر قرار گرفتید، می توانید اسکن کنید. این همچنین یک پاک کن تعبیه شده برای تهیه صفحات فسفر دندان برای کار بعدی دارد. همچنین شاید به راحتی بتوان گفت که این فناوری در اسکنر صفحه فسفر Planmeca قرار دارد زیرا در ساخت آن یک کارت SD وجود دارد که می تواند برای ذخیره حداکثر 100 تصویر اخیر برای اهداف امنیتی استفاده شود. این دستگاه مناسب برای کلینیک های اندازه بزرگ و قابل استفاده در چندین اتاق درمان است.

6- اسکنر صفحه ScanX Duo Phosphor Plane Scanner

اسکنر صفحه ScanX مانند سایر دستگاه ها سریعاً به شما نتیجه می دهد اما آنچه آن را در سایر موارد متمایز می کند این است که صفحه فسفر دندان Scanx ارائه شده نازک تر از صفحه استاندارد فسفرپلیت است، بنابراین راحتی بیمار را افزایش می دهد. خواندن و حذف به طور خودکار برنامه ریزی شده است، پس از آن اسکن به طور خودکار برای اسکن بعدی آماده می شود.

7- اسکنر صفحه تصویربرداری Digora Optime

صفحات فسفرپلیت دیگورا از مقاومت بالایی در برابر سایش برخوردار هستند و در صورت مراقبت صحیح، خدمات طولانی مدت را به شما ارائه می دهند. علاوه بر این، استفاده از آنها در دهان بیمار راحت است و انعطاف پذیر است. استفاده از اسکنر های صفحه فسفر ممکن است گاهی اوقات مشکل داشته باشد زیرا سطح خاکستری تصویر ممکن است شما را در تهیه گزارش نهایی مانع کند. بنابراین می توان گفت این یک مشکل کیفیت تشخیصی است. با این حال برای Digora به طور خودکار مناطق خاکستری را تنظیم می کند که در طولانی مدت کیفیت تشخیص را افزایش می دهد.