برخی از پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی
برخی از پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی

برخی از پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی

در اینجا مروری داریم بر برخی از پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین خلاصه برخی نکات برای کمک به یادآوری نام آنها را برای شما ارائه داده ایم.

جهت استعلام قیمت و خرید وسایل و تجهیزات دندانپزشکی اراک کلیک کنید. فروشگاه جهان طب هر آنچه دندانپزشکان عزیز نیاز دارند را با بهترین قیمت و کیفیت فراهم میکند.

آینه دهان (Mouth Mirror)

این دستگاه برای ایجاد دید غیر مستقیم ، جمع شدن لب ها ، گونه ها و زبان استفاده می شود. می تواند نور را به داخل دهان هدایت کند. به یاد آوردن این اسم بسیار آسان است زیرا آینه ای است که در دهان می رود !

کاوشگر (Explorer)

این دستگاه برای بررسی پوسیدگی ، حساب ، پارگی و سایر ناهنجاری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این اسم کمی پیچیده تر است برای اینکه به یاد داشته باشید باید به نحوه استفاده از آن فکر کنید. از کاوشگران برای کشف دهان و پیدا کردن مواردی که ممکن است بیمار را آزار دهد استفاده می شود.

پنس پنبه ای (Cotton Forceps)

از این ابزار برای انتقال مواد به داخل یا خارج حفره دهان استفاده می شود. این ماده معمولاً برای چسباندن پنبه استفاده می شود ، اما می توان آن را به روش های دیگری نیز استفاده کرد. ریشه لاتین “-cept” به معنی گرفتن یا گرفتن چیزی است ، که به شما کمک می کند هنگام مشاهده نام آن را شناسایی کنید.

کاوشگر پریودنتال (Periodontal Probe)

این ابزار برای اندازه گیری عمق جیب پریودنتال بر حسب میلی متر استفاده می شود. ریشه یونانی “peri-” به این معنی است که چیزی مربوط به استخوان یا بافت اطراف دندان است ، بنابراین می تواند به شما یادآوری کند که ابزاری برای ارزیابی وضعیت دهان در آن منطقه است.

مقیاس دهنده التراسونیک (Ultrasonic Scaler)

این دستگاه برای از بین بردن تارتار از دندان استفاده می شود. ریشه لاتین “ultra-” به این معنی است که چیزی شدیدتر یا بیشتر از آن است ، و “-sonic” معنی اصلی “صدا” است ، بنابراین مقیاس کننده اولتراسونیک ابزاری برای حذف تارتار است که ارتعاشاتی را ایجاد می کند که در خارج از محدوده قابل شنیدن شنیدن برای انسان ها.

انبرک کاوشگر (Extracting Forceps)

این ابزار برای برداشتن دندان ها استفاده می شود. ما می دانیم که پنس برای گرفتن چیزها از پنس پنبه است ، بنابراین مهمترین نکته این است که به یاد داشته باشید که “ex” در “عصاره” از کلمه لاتین آمده است که به معنی “حفاری یا بیرون آوردن” است.

آسانسور دندانپزشکی (Dental Elevator)

این ابزار برای کمک به کشیدن دندان استفاده می شود. راه آسان برای به خاطر سپردن نام این ابزار یادآوری نحوه استفاده از آن است. از آسانسورهای دندانپزشکی برای بلند کردن دندان در جای خود قبل از کشیدن استفاده می شود تا از صدمه به ناحیه اطراف دهان جلوگیری کند.

سرنگ آب هوا (Air Water Syringe)

این ابزار به دستیار دندانپزشکی اجازه می دهد هوا یا آب را به داخل حفره دهان تزریق کند. اکثر افراد تجربه این ابزار را دارند زیرا آن را در هنگام مراجعه منظم به دندانپزشک مشاهده و احساس می کنند. هوا و آب همان چیزی است که از آن خارج می شود و به دلیل نحوه تزریق آب یا هوا به آن سرنگ گفته می شود.

بزاق کِش (Saliva Ejector)

این ابزار برای پاک کردن بزاق یا آب اضافی از حفره دهان در طی اقدامات دندان پزشکی استفاده می شود. این ابزار دیگری است که اکثر مردم از مراجعه به دندانپزشک با آن آشنا هستند. در حالی که روی بیمار کار می شود ، بزاق اغلب در دهان جمع می شود ، بنابراین از این دستگاه برای مکش یا بیرون کشیدن بزاق از دهان استفاده می شود.

دریل دندانپزشکی (Dental drills)

مته ای با سرعت بالا و کوچک است که در طی مراحل دندانپزشکی استفاده می شود. معمولاً برای از بین بردن پوسیدگی و شکل دادن به ساختار دندان قبل از قرار دادن پرکننده یا تاج. به عنوان یک هندپیس دندان نیز بدانید.

تصویری از تجهیزات دندانپزشکی

برخی از پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی