هزینه تجهیز مطب دندانپزشکی
هزینه طراحی مطب چقدر است ؟

رسالت ما در فروشگاه جهان طب تجهیز مهتاب، فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی، این است که هر آنچه دندانپزشکان عزیز نیاز دارند با بهترین قیمت و کیفیت فراهم کنیم و تجربه خوب خرید اینترنتی مطمئن را برای آنها فراهم کنیم. خط فکری حاکم در جهان طب این است که ریسک خرید بطور کامل بر عهده ما باشد و دندانپزشک بدون کوچکترین ریسکی سفارش خود را ثبت کند. زیرا ما به کیفیت محصولات و خدمات خود اطمینان داریم. ضمانت بازگشت وجه و کالا و گارانتی تجهیزات تنها بخشی از سیاست ریسک زدایی در مجموعه ما است.

هزینه طراحی مطب دندانپزشکی

همه ی ما شنیده ایم که دندانپزشکی شغلی است با درآمد بالا و میلیونی! اما یک فرد دندانپزشک برای این که به این درآمد بالا برسد لازم است که ابتدا سرمایه ای برای راه اندازی مطب دندانپزشکی خود داشته باشد تا به کمک آن بتواند به درآمد برسد. دندانپزشکان یا در کلینیک مشغول به کار می شوند و یا به صورت شخصی تصمیم به تاسیس مطب می گیرند. یکی از دغدغه های بزرگی که فارغ التحصیلان دندانپزشکی با آن روبرو می شوند، راه اندازی مطب دندانپزشکی شخصی است. چرا که هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی بسیار بالا است. برای برآورد هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. دندونیاب قصد دارد هزینه های دقیق تاسیس یک مطب را عنوان کرده و در نهایت راهکاری برای کاهش هزینه ها به شما معرفی کند

راهنمای کاملی برای هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی مورد نیاز است تا با بودجه بندی خوب این مسیر هموارتر شود. برآورد قیمت موضوع بسیار مهمی است که قبل از هر اقدامی می بایست به آن توجه کرد و باتوجه به بودجه و هزینه ها اقدام به تاسیس مطب دندانپزشکی کرد.

اقدامات وتجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

اولین اقدام در نظر گرفتن یک مکان مناسب است. مطب دندانپزشکی را می توانید اجاره و یا به صورت کامل رهن کنید. اما به صورت کلی دو مورد هستند که روی نظر شما برای انتخاب مکان مناسب اثرگذارخواهند بود؛ مثل بودجه و تخصص. اما در کل با هر بودجه ای که دارید لازم است فاکتورهای متفاوتی را برای تاسیس یک مطب دندانپزشکی مناسب در نظر بگیرید. مکانی که شما برای مطب انتخاب می کنید باید این چنین مواردی را داشته باشد:

سالن انتظار
سرویس بهداشتی
به تعداد لازم اتاق کار
محلی برای استقرار منشی
نور کافی
تهویه مناسب
سیستم گرمایش و سرمایش
آسانسور ( در صورتی که در طبقات بالا هستید)

تعداد اتاق هایی که لازم دارید و متراژ هر اتاق با توجه به نظر و ایده شما برای قرار دادن هر یونیت و تجهیزات مورد نظر متفاوت خواهد بود. شما با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا می توانید ملک مورد نظر برای تاسیس مطب خود را انتخاب کنید.

استخدام یک دستیار دندانپزشک و منشی لازمه ی تاسیس یک مطب است و این افراد نیز به حقوق و یکسری لوازم و تجهیزات نیاز خواهند داشت که در نهایت برای برآورد هزینه مطب دندانپزشکی باید به آن توجه کرد.

دندانپزشکی علمی است که شاخه های زیادی دارد و ممکن است هر دندانپزشک تخصص خاص خود را داشته باشد. صرفنظر از این موضوع یکسری از وسایل و تجهیزات هستند که برای هر دندانپزشک لازم وضروری است. تهیه لوازم، تجهیزات، مواد دندانپزشکی و … همگی به هزینه نیاز خواهند داشت. در ادامه وسایل و تجهیزاتی که برای تاسیس مطب نیاز دارید، بیان خواهیم کرد.

علاوه بر هزینه هایی که مربوط به اجاره یا رهن ملک میشود، خرید تجهزات دندانپزشکی که نیاز هر دنداپزشک است را فراموش نکنید. در ابتدا میتوانید از ابزار ها و وسایل با قابلیت های کمتر و هزینه پایین تر استفاده کنید اما این موضوع در مورد همه تجهیزات دندان پزشکی صدق نمیکند و اتفاقا در خرید لوازم مهمتر باید لوازم با کیفیت تر و موغوب را انتخاب نمود.

راه اندازی مطب دندانپزشکی مجهز به چه دستگاه ها و تجهیزاتی بستگی دارد:
همانطور که قبل تر گفتیم هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی به قیمت، مدل و برند دستگاه ها و تجهیزاتی که برای تجهیز مطب خود انتخاب می کنید بستگی دارد که در ادامه به بررسی مهمترین دستگاه ها و حدود قیمت آن ها می پردازیم.

تجهیزات عمومی مهم برای تاسیس مطب دندانپزشکی

در بالا اشاره کردیم که صرفنظر از تخصص، وجود یکسری وسایل برای راه اندازی مطب دندانپزشکی واجب است که شامل موارد زیر می‌باشد:

صندلی برای اتاق انتظار
چراغ های عملیاتی دندانپزشکی
تجهیزات تصویر برداری با اشعه ایکس
تجهیزات استریلیزاسیون
تجهیزات آب و شستشو
میکروسکوپ های جراحی
لیزر های دندان پزشکی
و …

وسایل و ابزار مورد نیاز یک مطب دندانپزشکی

آینه معاینه دندان پزشکی:

اولین ابزاری که هر دندانپزشک برای معاینه بیمار خود از آن استفاده می کند، آینه دندانپزشکی است. ابزاری ساده و کاربردی که به دندانپزشک کمک می کند تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم دندان فرد را معاینه کند.

پروب (probe):

دو مدل پروب دندانپزشکی موجود است به نام پروب پریودنتال و پروب اسکن. از پروب پریودنتال برای تعیین پریودنتیم استفاده می کنند که حاشیه لثه و میزان مقاومت لثه را بررسی می کند. کاربرد پروب اسکن هم برای تعیین سطح پلاک و پوسیدگی دندان است.

پنس (forceps):

یکی از پرکاربردترین ابزارها در دندانپزشکی است که انواع مختلفی هم دارد. با این وسیله ابزار کوچک را جابجا می کنند. برای جداسازی بافت، بخیه زدن و نگه داشتن استفاده می شود.

انبر دست (Pliers):

از این ابزار بیشتر در ارتودنسی برای قطع سیم، رولپلاک و خم کردن قلاب استفاده می شود. انبر دست انواع مختلفی داشته و دندانپزشک بسته به نیاز خود می تواند از آن‌ها استفاده کند. این ابزار کوچک بوده و نسبت به سایر ابزار قیمت پایین تری دارد. اما حتما باید برای تخمین هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی به آن توجه کرد.

فرز دندانپزشکی

ابزار بسیار کاربردی که می توانید آن را در جنس، اشکال و سایزهای مختلفی از مجموعه دندونیاب خریداری کنید. هر کدام از مدل های فرز دندانپزشکی برای فعالیت خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. با انواع فرز دندانپزشکی آشنا شوید:

فرز فیشور
فرز اینورتد
فرز تخم مرغی
فرز تیپر
فرز چمفر
فرز زیر لثه
فرز شعله شمعی
فرز شولدر
مجموعه جهان طب تجهیز مهتاب مفتخر است که با کیفیت ترین ابزار های دندانپزشکی را با قیمت مناسب به دندانپزشکان عرضه کند.

ضد عفونی کننده ها و لوازم یکبار مصرف
از آنجایی که می دانید تمیزی و نظافت اهمیت زیادی در محیط های درمانی دارد، برای تضمین سلامت دندانپزشک و بیماران لازم است که تمامی تجهیزات دندانپزشکی استریل و ضدعفونی شوند. تا جایی که ممکن باشد وسایل و ابزارهای دندانپزشکی را به صورت یکبار مصرف تهیه می کنند. اما وسایلی هستند که هزینه بالایی دارند و امکان تهیه هر کدام از آن ها برای هر بیمار امکان پذیر نیست؛ بنابراین لازم است که از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود. مواد ضدعفونی کننده انواع مختلفی دارند:

مواد ضدعفونی کننده دست مخصوص دندانپزشک و دستیار
مواد ضدعفونی کننده سطح و تجهیزاتی مانند یونیت
مواد ضدعفونی کننده ابزار و لوازم دندانپزشکی
تمامی این مواد ضدعفونی کننده و لوازم یکبار مصرف مثل پیشبند دندانپزشک، روکش یونیت، روکش ساکشن، دستکش نایلونی، گاز دندانپزشکی، سر سوزن، سرنگ، سرساکشن و وسایلی از این قبیل در مجموعه دندونیاب موجودند. تمامی این وسایل و ابزار برای هر مطب دندانپزشکی لازم است. برای خرید عمده از مجموعه دندونیاب با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

مواد مورد نیاز دندانپزشکی

آمالگام

یکی از عمده ترین علل مراجعه افراد به دندانپزشکی پر کردن دندان ها می باشد. برای پر کردن دندان علاوه بر ابزار و تجهیزات به مواد پرکردنی هم نیاز هست. آمالگام یکی از انواع مواد پرکردنی بوده که وجود آن در هر مطب دندانپزشکی لازم و ضروری است.

مواد بی حسی

ترس از دندانپزشکی در کودکان و بسیاری از بزرگسالان وجود دارد. برای این که این ترس و اضطراب کم شود و همچنین درد ها هم کاهش پیدا کند لازم است که از یکسری مواد بی حسی برای درمان آسان استفاده شود. بی حس کننده ها می توانند آمپول، ژل و یا قرص باشند.

مواد جرمگیری و پالیش

در صورت رعایت نکردن بهداشت، مسواک زدن دیگر جوابگوی رفع جرم دندان نیست. به همین علت از مواد جرمگیری استفاده می کنند تا دندان به رنگ طبیعی خود برگردد.

مواد ترمیمی و زیبایی

برخی افراد بنابردلایل مختلف از جمله کهولت سن به دندان مصنوعی نیاز پیدا می کنند. برای ساخت دندان مصنوعی از مواد مخصوص استفاده می کنند. از آنجایی که برای ساخت بعضی از دندان مصنوعی ها به لابراتوار نیاز است شاید وجود این ماده در مطب دندانپزشکی ضرورت خاصی نداشته باشد. برخی افراد برای کارهای زیبایی مانند اصلاح طرح خنده، سفید کردن دندان ها یا مواردی مانند رفع آسیب دیدگی و کجی دندان به دندانپزشک مراجعه می کنند. راهی که برای درمان این افراد وجود دارد، استفاده از موادی مانند کامپوزیت است. کامپوزیت ها انواع مختلفی دارند که تمامی آن ها را می توانید از دندونیاب خریداری کنید.

مواد دیگری مانند چسب پانسمان و یا چسب سیمان هم وجود دارد که برای سفت شدن این مواد لازم است.

یونیت دندانپزشکی

یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات یک مطب دنداپزشکی یونیت دندانپزشکی یا همان صندلی بیمار است. یونیت دندانپزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی به شمار میرود. تمامی‌ یونیت‌ های‌ دندانپزشکی‌ دارای‌ پایه‌ای‌ هستند که‌ چراغ‌ دندانپزشکی‌ برروی‌ آن‌ قرار دارد.

یونیت‌ها دارای‌ ورودی های‌ آب‌ و هوا و خروجی‌ فاضلاب‌ می‌باشند زیرا آب‌ و هوا جهت‌ راه‌اندازی‌ اینسترونت‌ها، پوآر، کویترون‌، ساکشن‌، کراشوار و دوش‌ آب‌ لیوان‌ استفاده‌ می شود. یونیت توسط هوای فشرده، آب و الکتریسته ازطریق کلید یا پدال فعال می گردد و اتصال اینسترومنت های چرخشی و پوآر آب و هوا به یونیت به دوطریق شلنگ از بالا و شلنگ آویز (کویلی و یا تلفنی) می باشند.

یونیت های مختلف با قیمت های متفاوتی از برند های ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که خرید یک یونیت ایرانی را می توانید از فروشگاه جهان طب تجهیز مهتاب خرید نمایید.

دستگاه رادیوگرافی
از دستگاه رادیوگرافی برای تشخیص پوسیدگی دندان، مشاهده وضعیت دندان در حال رشد، مشاهده ریشه دندان و بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان استفاده می شود. رادیو گرافی ها معمولا به دو دسته رادیوگرافی های داخل دهانی و رادیوگرافی های خارج دهانی تفسیم می شوند.
رادیوگرافی های پایه دار معمولا دارای چرخ هستند و به راحتی قابل حرکت در سطح مطب می باشند و بازوهای متحرک آن باعث میشود به راحتی در ارتفاع و زاویه مناسب قرار گیرد و به دندانپزشک برای یافتن ساختارهای پنهان دندان، توده‌های بدخیم یا خوش‌خیم، از دست دادن استخوان و تشخیص حفره ها کمک میکند. یکی از مهمترین نکات برای خرید دستگاه رادیوگرافی داشتن چرخ های با کیفیت برای سهولت و جلوگیری از ایجاد صداهای ناهنجار است. اگر چرخ های رادیو گرافی شما از کیفیت خوبی برخوزدار نیست میتوانید از چرخ های ژله ای که به صورت جداگانه قابل تهیه هستند استفاده کنید و از استفاده آن لذت ببرید و آرامش محیط کار خود را افزایش دهید.

اتوکلاو دندانپزشکی
اتوکلاو یکی از وسایل مورد نیاز مراکز درمانی و هر مطب دندانپزشکی ست. اتوکلاو ها وظیفه استریل کردن تجهیزات را بر عهده دارند و بر مبنای فشار و دما با استفاده از بخار اشباع عملیات استریل را انجام میدهند. اتوکلاو ها که در ظرفیت های 8 تا 24 لیتر بر بازار موجود هستند که با توجه به حجم کار و اندازه مراجعین میتواند انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما اتوکلاو ۱۸ لیتری است .

کمپرسور تک یونیت یا دو یونیت
نقش کمپرسور دندانپزشکی در ایجاد تولید هوا برای استفاده در دستگاه هایی که با فشار هوا کار میکنند بسیار حائز اهمیت است. کمپرسور هوای فشرده و تمیز با بهترین کیفیت تولید میکند و دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی برای جلوگیری از انتقال میکروب و عوامل بیماری زا در مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی می باشد. کمپرسور ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند و در مدل های تک یونیت و دو یونیت قابل تهیه هستند. مخازن کمپرسورهای دندانپزشکی در ظرفیت های متفاوتی با توجه به نیاز دندانپزشکان تولید شده اند که پیشنهاد ما ظرفیت 45 لیتری است. توجه به نوع موتور در خرید کمپرسور بسیار مهم است و تولید صدای کم حین کار میتواند آرامش فضای مطب را افزایش دهد و بیمار و دندانپزشک از صدای دستگاه اذیت نشوند.

آمالگاماتور
آمالگاماتور ها هم یلی از تجهیزات مورد نیاز هر مطب دندانپزشکی ست. آمالگاماتور با ایجاد لرزش باعث ترکیب محتویات آمالگپ ها میشود. جیوه و پودر موجود در کپسول ظی چند ثانیه در دستگاه آمالگاماتور آماده مصرف میشوند.

دستگاه لایت کیور
لایت کیور ها در مواقعی که از کامپوزیت ها به جای آمالگام ها استفاده شود، مورد استفاده قرار میگیرد و جزء تجهیزات مهم و ضروری به شمار میروند. کامپوزیت هایی که برای رفع پوسیدکی نورد استفاده قرار میگیرند. کامپوزیت هایی که امروز مورد استفاده قرار میگیرند به شکل خمیر هستند و یه کامپوزیت های نوری معروف هستند و زمانی که نوز به آنها برخورد میکند باعث سفت شدن آنها می شود. از دستگاه لایت کیور برای سفت شدن کامپوزیت ها استفاده می شود و به پلیمر که ماده ای است سفت و محکم تبدیل می شود.

پیزواسکیلر (دستگاه جرم گیری دندان)
از دستگاه اسکیلر برای جرم گیری دندان استفاده می شود. مدل های جدید اسکیلرهای اولتراسونیک امکان جرم‌ گیری در پاکت‌ های عمیق پریودنتال را فراهم نموده است. در دسترس بودن وسایل باریک و قلمی با نوک‌های شبیه پروب (probe) امکان جرم‌ گیری موثر را در پاکت‌ های پریودنتال عمیق همراه با ایجاد خستگی کمتر در عمل کننده فراهم می‌سازد. پیزواسکیلر برای از بین بردن کامل جرم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با سرعت و بدون آسیب رساندن به لثه و دندان عمل جرم گیری را انجام می‌دهد و دارای بدنه و طراحی بسیار مقاوم و سخت است. کالیبراسیون خودکار فرکانس باعث می شود تا دستگاه جرمگیر همیشه با بهترین فرکانس و به طور پیوسته و بدون قطعی کار کند. کارکرد آسانی که این محصول دارد و کارآمد بودن آن از دیگر ویژگی‌های این جرمگیر می‌باشد.

پاراوان سربی دندانپزشکی
پاراوان سربی دندانپزشکی یا همان دیوار سیار در مطب های دندانپزشکی ابزاری پر کاربرد است. از پاراوان سربی برای ماموگرافی دیجیتال و سایر دستگاههای رادیوگرافی با Kvپایین مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا پاراوان های سربی دارای سه لت و ضخامت سربی 0.5 تا 1.2 میلیمتر دارند و دارای چهار بلبرینگ و دو درب میباشند. سرب پرس شده بین لایه های MDF قرار دارند. پاراوان ها قابل شستشو اند و محافظت کامل جان دندانپزشک با 94 درصد کاهش اشعه X می باشد. پس در انتخاب و خرید پاراوان دقت کنید.

کابینت یک متری دندانپزشکی
برای نظم بخشیدن و قرار دادن ابزار و وسایل یک مطب دندانپزشکی به یک کابینت مخصوص نیاز است که حداقل می توانید 1 متر و در صورت نیاز از چندین کابینت استفاده کنید. معمولا کابینت های مطب دندانپزشکی دارای چندین کشو یا ارتفاع خیلی کم و چندین کشو با ارتفاع بیشتر در یک سمت و بخش کابینت در سمت دیگر هستند. که کلیه وسایل و تجهیزات به خوبی داخل آن قرار میگیرند.
جنس کابینت از ام دی اف ساخته شده و در بعضی مدل ها به درخواست مشتری سبنک بر روی آن نصب میگردد. باکس گشو ها ضد اسید و ریل ها بصورت ساچمه ای هستند و پایه کمد قابل ریگلاژ است و دسته های کشو و کم فلزی ست.

روترو دندانپزشکی
روترو دندانپزشکی 4 کشو به دلیل پرتابل بودن یکی از ابزارها و تجهیزات پرکاربرد دندانپزشکی ست. از آنجایی که ابزار و تجهیزات ممکن است زیاد باشد که یک کمد یک متری برای آنها کم باشد و توجه به این موضوع که پرتابل و قابل حمل بودن روترو یکی از قابلیت های این محصول است که هیچ چیز نمیتواند جایگزین آن باشد. در دسترس بودن تمام ابزار و وسایلی که برای یک بیمار نیاز است می تواند در یک کشو قرار گیرد و در هر لحظه در دسترس باشد. بهتر است رنگ روترو با رنگ کمدی که بطور ثابت در کنار دیوار قرار گرفته است یکسان باشد تا به زیبایی فضای مطب اضافه شود.

توربین دندانپزشکی
توربین ها اصلی ترین ابزار هر دندانپزشک هستند به طوری که توربین ها را میتوان عصای دست دندانپزشک نامید. توربین ها ابزارهای چرخنده باسرعت بالا هستند که جهت برداشتن نسخ دندان و پوسیدگی از روی دندان در حداقل زمان به کار می روند. دندانپزشک در طول روز ممکن است بیش باز نمی از وقت خود را با توربین ها کار کند و با استفاده از فرز های گوناگون که به توربین متصل میکند به تخلیه و ترمیم دندان بپردازد. پس انتخاب و خرید توربین خوب و با کیفیت میتواند به کیفیت و سرعت کار دندانپزشک بیافزاید. از طرفی خوش دست و استاندارد بودن و داشتن وزن مناسب توربین باعث عدم خستگی دندانپزشک می شود. یک توربین خوب و برند با کیفیت حدود ۲ میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت.

آنگل دندانپزشکی
آنگل ها هم از ابزارهای پر کارلذد دندانپزشکی هستند، دقیقا مثل توربین ها. تفاوت توربین ها و آنگل ها در سرعت چرخش انهاست.بطور کلی آنگل و هندپیس از یک ساختمان برخوردار می باشند و به تنهای قابل استفاده نیستند. کاربرد آنگل و هندپیس در دندان پزشکی این است که این وسایل بر روی ایرموتور یا میکروموتور بسته می شوند و و موجب حرکت در آمدن فرزی که برروی آنها بسته شده اند می شوند. بطور خلاصه میتوان کاربرد این وسایل را در ” ایحاد یک حرکت مکانیکی بین ایرموتور یا میکرو موتور با فرز دانست.

ایرموتور
ایرموتور همانند میکروموتور ابزاری است که با دور پایین می چرخد. با این تفاوت که نیروی محرکه ایروموتور را هوا (باد) تولید می کند.اینسترومنت های دندانپزشکی در دو دسته کلی هندپیس های سرعت بالا و هندپیس های سرعت پایین طبقه بندی می شوند. ایرموتور در دسته هندپیس های با سرعت و دور موتور پایین قرار دارد. این ابزار همانطور که از اسم آن مشخص است با استفاده از هوای فشرده حرکت می‌کند. ایرموتور دندانپزشکی می تواند ۲ سوراخه، سه سوراخه، و ۴ سوراخه باشد. در هر صورت دو لوله هوا که معمولا بزرگتر است و لوله آب که نسبت به لوله هوا کوچکتر است، در انتهای ایرموتور همیشه وجود دارند.

این وسایل ابتدایی حداقل تجهیزاتی است که باید در مطب دندانپزشکی وجود داشته باشد. پیشنهاد میشود که تمامی وسایل به صورت نو و آکبند تهیه شو و از خرید وسایل دست دوم جدا خوداری کنید چون طول عمر آنها مشخص نیست و ممکنه هزینه های شما را افزایش دهد. علاوه بر این تجهیزات نو دارای گارانتی هستند و صورت ایجاد مشکل میتونید از گارانتی آنها استفاده کنید.
علاوه بر این تجهیزات شما به تجهیزات مصرفی هم نیاز دارید. در ابتدای کار پیشنهاد میشود که از ایده آل گرایی پرهیز کنید و سایر تجهیزات را در صورت نیاز تهیه کنید هم از بابت هزینه و هم فضایی که در مطب ممکن است اشغال کند.